Ránctalanító étrend – vitaminokkal a bőrünk egészségéért!

Azt mindannyian tudjuk, hogy a nem megfelelő táplálkozásnak egészségügyi következményei lehetnek. A testsúllyal kapcsolatos problémák, az érrendszeri panaszok vagy épp a fogak roncsolódása mind-mind ismerős jelenségnek számítanak. Ám abba már kevesebben gondolunk bele, hogy étrendünk a bőrünkre is hatással van.

Pedig a bőr az emberi test legnagyobb szerve, így logikus módon hatással van rá, ha nem gondoskodunk a változatos és teljeskörű étrend kialakításáról. Ebből kifolyólag, ha azt szeretnénk, hogy bőrünk feszes, egészséges és sima maradjon, nem elegendő a különböző kozmetikai szerek használata: egészen a gyökerekig kell visszamennünk, azaz a belső tápanyagellátásról is gondoskodnunk kell.

Az egysíkú, tápanyagokban és vitaminokban szegény étrend sok módon fejtheti ki hatását a bőrünkön. Gyengülhet a vér- és oxigénellátás, csökkenhet a fertőzések elleni védelem szintje, sérülések esetén a gyógyulás lassabbá válik, és megjelenhetnek a különböző bőrhibák a bőr szerkezetének megváltozása miatt. Ezeket mind megelőzhetjük a körültekintő étrend-kialakítással, és bár nem létezik egyetlen csodaszer, ami megoldást nyújt minden problémánkra, néhány vitaminbeviteli forrásra érdemes különös hangsúlyt fektetni.

 

A-vitamin

 

Az A-vitamin (azaz tiszta formájában a retinol) a természetben megtalálható egyik leghatásosabb ránctalanító. Áldásos hatását főként azáltal fejti ki, hogy csökkenti a kollagén lebomlását. A kollagén a testünkben legnagyobb arányban megtalálható fehérje, mely összeköti – többek között – a bőr kötőszöveteit, ezáltal feszessé téve bőrünket. A kollagén lebomlása természetes folyamat, ám minél gyorsabban megy végbe, annál gyorsabban öregszik a bőrünk. Épp ezért megfelelő A-vitamin bevitellel elősegíthetjük a feszesség megőrzését. Az A-vitamin ráadásul elősegíti ezeknek a kötőszöveteknek a képződését is, így még erőteljesebb és látványosabb a hatása.

A-vitamin hiány esetén a bőr érdessé, szárazzá válik, szélsőséges esetekben pedig pikkelyszerűen hámlani kezd. Ha ezek valamelyikét tapasztaljuk, érdemes retinolban gazdagabbá tenni ételeinket. Hogy mivel tehetjük ezt meg?

A „sárgák csoportja” garantált siker: a sárgarépa, a sütőtök, a sárgabarack egytől-egyig A-vitaminban gazdag alapanyag, de a máj, a tojásfehérje, a brokkoli és a spenót is hasznunkra válhat.

 

C-vitamin

 

A retinollal ellentétben a C-vitamin nem a lebomlását lassítja a kollagénnek, hanem regenerációját és képződését gyorsítja, ám ez végezetül hasonló eredményekkel jár. Ugyanakkor a C-vitamin másik remek tulajdonsága, hogy remek antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatása is kiemelkedő. Megakadályozza a szabad gyökök okozta sejtkárosodást, miközben megvéd az UVB sugaraktól is. Ráadásul a sebek megfelelő gyógyulásához is nagyban hozzájárul.

A C-vitamin hiánya esetén a sebek lassan gyógyulnak, és akár már a legkisebb ütésre is aránytalanul súlyos zúzódások jelentkeznek. Szélsőséges esetben a fertőzésekre is sokkal nagyobb az esély, még egy apró karcolás esetén is.

A C-vitamint rettentő egyszerűen bevihetjük szervezetünkbe, ráadásul a túladagolástól sem kell tartanunk, hiszen ez szinte lehetetlen. A citrusfélékről köztudott, hogy magas a C-vitamin-tartalmuk, de a bogyós gyümölcsök is remek forrásnak bizonyulnak, így például érdemes feketeribizlivel, homoktövissel vagy épp csipkebogyóval is változatosabbá tenni az étrendünket. Ha pedig a zöldségek között szeretnénk C-Vitaminban dús képviselőket találni, válasszuk a különböző (főként zöld színű) paprikákat, a petrezselyem zöldet, a kelbimbót vagy épp a brokkolit.

 

E-vitamin

 

Antioxidáns volta mellett az E-vitamin egyik legjobb tulajdonsága, hogy rendkívüli mértékben javítja a vérkeringést, így fokozza a bőr, s főként a fejbőr vérellátását. Ennek köszönhetően nem csupán az arcbőrt szépíti meg, de a hajat is selymesebbé, egészségesebbé teszi. Az E-vitamin emellett nagyon jó belső hidratáló is, mely által puha és élettel teli lesz a bőr.

Hiánya esetén a bőr extrém szárazsága és hajhullás tapasztalható, valamint a hajszálak elvékonyodása és töredezettsége is egyre jelentősebbé válik. Pótlása számos étellel megoldható, és fontos is odafigyelni a megfelelő bevitelre, ugyanis az E-vitamin csak viszonylag kis ideig raktározódik szervezetünkben.

Az olajos magvakkal nem nyúlhatunk mellé, de főként a napraforgómagot és a mandulát érdemes preferálni. Ha pedig szeretjük a főzelékeket, nyert ügyünk van! A spenót, a zöldbab, a brokkoli és nagyjából minden sötétzöld színű zöldség remek E-vitamin-forrás lehet!


Oszd meg véleményed itt